Jazz-revolutionen i New York
Om bebop, modal-jazz, New York, og Greenwich Village
- i godt selskab med Miles Davis, John Coltrane, Charlie Parker, og andre jazz-kunstnere.
Omkring 1958, havde Bebop’en krænget akkorder og tempo til det maksimale. Musikerne havde dog spillet det samme siden 40’erne. De var blevet rutinerede i hurtige skift mellem mange akkorder. Mange numre havde lignende akkordforløb. De samme improvisationer blev endda anvendt i forskellige numre.
Ikke kun Miles Davis var frustreret over denne mekaniske måde at improvisere på.
Han gik derfor til den modsatte yderlighed: Han eksperimenterede med en ny form for improvisation, ved at fjerne de komplekse skift. Denne nye "modale jazz" blev et paradigmeskift i komposition og solospil.
Det modale princip var også et nybrud i tilgangen til musik, der havde været fremherskende siden den klassiske musik i 1700-tallet.
Foredraget bliver ledsaget af en lang række musik-eksempler. De bliver underbygget af en flot præsentation.
Se også siden "Greenwich Village på plade", som Jan Jessen har skabt for Vejle Bibliotekerne ifm. et foredrag.