
Jazz-revolutionen i New York
Glæd dig til en inspirerende aften om bebop, modal-jazz, New York, og Greenwich Village – i godt selskab med Miles Davis, John Coltrane, Charlie Parker, og mange andre jazz-kunstnere, som forandrede musikken for altid.
Omkring 1958, havde Bebop’en krænget akkordforløb og tempo til det maksimale. Musikerne havde dog spillet det samme repertoire siden 40’erne, og de var blevet rutinerede i hurtige skift mellem mange akkorder. Mange numre havde lignende akkordforløb, og de samme improvisationer blev anvendt i forskellige numre. Ikke kun Miles Davis var frustreret over denne mekaniske måde at improvisere på.
Derfor gik Miles Davis til den modsatte yderlighed: Han eksperimenterede med en ny form for improvisation, ved at fjerne de komplekse skift.
Den nye "modale jazz" blev et paradigmeskift i komposition og solospil. Dette blev hurtigt opfanget af andre musikere – ikke mindst af John Coltrane. Det gav grobund til en bred vifte af jazz-stilarter; men det modale princip var også et nybrud i tilgangen til musik, der havde været fremherskende siden den klassiske musik i 1700-tallet.
Foredraget bliver selvfølgeligt ledsaget af en lang række musikalske eksempler, og underbygget af en flot præsentation.
Som inspiration forud for foredraget, kan du se siden "Greenwich Village på plade", som Jan Jessen har skabt for Vejle Bibliotekerne ifm. et musikhistorisk foredrag.